Дослідницька робота


 Презентація чеснот за творами В.О.Сухомлинського та створення власної книги "Дзеркало душі людської"
Дидактична характеристика проекту:

  • тип проекту:
    за предметною галуззю –
    міжпредметний (етика, позакласне читання);

    за тривалістю –
    короткотривалий;

    за характером контактів –
    вчитель, учні, їх родини, друзі;

    за основною діяльністю –
    дослідницько-пошуковий;

    за характером координації
    – з безпосередньою координацією;

    за формою проведення
    – самостійна дослідницька робота дітей з наступною презентацією матеріалів проекту;

    за кількістю учасників
    – груповий.
  • об’єкт пізнання: людські чесноти;
  • навчальні цілі та очікувані результати: ознайомити з біографією В.О.Сухомлинського, вчити працювати з додатковою літературою, та іншими джерелами інформації; розвивати вміння виконувати певну роботу в співпраці з однолітками, співпереживати за спільну справу, поважати думку інших; виховувати такі моральні якості, як доброта, чесність, працьовитість, милосердя;
  • спосіб вирішення проблеми: робота з додатковою літературою, використання інших засобів інформації, самостійна дослідницька та аналітична робота дітей з учителем, власна творчість дітей;
  • освітній продукт: презентація, виставка малюнків, загальна книга класу «Дзеркало людської душі».

  • План виконання проекту
    1. Мотивація значущості проектної діяльності з даної теми.
    2. Обговорення ідей, щодо вирішення проблеми та її представлення.
    3. Формулювання завдань, які вирішуватимуться.
    4. Визначення джерел потрібної інформації.
    5. Об'єднання у творчі групи. Розподіл обов’язків між учасниками.
    6. Вивчення та аналіз зібраної інформації.
    7. Визначення деталей, які можливо проілюструвати у колективній роботі.
    8. Оформлення колективної роботи.
    9. Аналіз та оцінювання роботи учасників проекту.
    10. Презентація матеріалів проекту.
Завдання для груп

«Всезнайки»

Познайомити учнів з біографією В.О.Сухомлинського

«Працьовитість»:
  1. Прочитати твори В.О.Сухомлинського: «Ледача подушка», «Яблунька і літо», «Протоптали стежку», «Втрачений день», «Що Ніна має зробити», «Хліб солодкий, бо піт гіркий», «Який слід повинна залишити людина на землі?» та ін..
  2. Підібрати прислів’я про працю.
  3. Підготувати інсценізацію оповідання «Сім дочок»
    (Дійові особи – автор, мати, 7 дочок)

    «Доброта»
  1. Прочитати твори В.О.Сухомлинського: «Горбатенька дівчинка», «Кошеня за пазухою», «Чому голуби до Олега прилетіли», «Добре слово», «Білка і добра людина», «Боязкий Льоня» та ін.
  2. Підготувати інсценізацію оповідання В. Сухомлинського «Скажи людині: «Здрастуйте!»» (Дійові особи: автор, батько, маленький хлопчик, бабуся)
  3. Створити власну «Квітку доброти»
    (На кожній пелюстці написати риси характеру, що притаманні добрій людині).

    «Милосердя»
  1. Прочитати твори В.Сухомлинського: «Суниці для Наталі», «Яблуко в осінньому саду», «Добре слово», «Хай я буду Ваша, бабусю».
  2. Підібрати уривки з творів про милосердя.
  3. Підготувати малюнки для вікторини (ілюстрації до творів В.Сухомлинського).

«Чесність»
  1. Прочитати твори В.О.Сухомлинського: «Палець у чорнилі», «Як Павлик списав у Зіни задачу», «Гірке морозиво», «Хто розбив вазу», «Навіть квіти з сорому почервоніли», «Хто з’їв пиріжок», «Як хлопці мед їли».
  2. Підготувати інсценізацію оповідання «Гірке морозиво»
  3. Створити кросворд.
  4. Підібрати прислів’я про чесність.
  5. Зобразити ілюстрації до прочитаних творів.
Презентація проекту
І. Привітання. Організація класу
- Любі діти, добрий день!
Зичу праці і пісень.
А ще, друзі, всім бажаю
Сил, натхнення на весь день.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
Вчитель: Любі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок. Ви довго і старанно працювали, щоб представити на сьогоднішньому уроці результати вашого дослідження. Нас чекає презентація чеснот за творами В. Сухомлинського та створення власної книги «Дзеркало людської душі».
ІІІ. Повідомлення про життя та діяльність В.О. Сухомлинського
(На дошці портрет письменника)
1. Мозковий штурм
– Що ви знаєте про В.О. Сухомлинського?
  • Заслужений вчитель України.
  • Відомий письменник.
  • Писав для батьків, вчителів.
  • Для дітей писав казки, оповідання.
2. Виступ «Всезнайок»

1-й учень: Народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918 року в селі Василівці на Кіровоградщині. Батько письменника працював столяром, був освіченою і шанованою людиною в селі.

2-й учень: Василь Олександрович був учасником війни. Після поранення повернувся додому, закінчив Полтавський педагогічний інститут, в 1948 році став директором Павлиської середньої школи. Написав багато творів для дітей. Всі його твори носять повчальний характер, виховують справжнього громадянина.

 3-й учень: В.О. Сухомлинський написав 48 монографій, понад 600 статей, 1500 оповідань і казок для дітей. Його твори видані 53-ма мовами світу, в цілому майже 15 млн. примірників. Книга «Серце віддаю дітям» перекладена на 30 мов світу і витримала 54 видання.

4-й учень: У своїх працях письменник створив ідеал справжньої людини, якій притаманні такі риси характеру: відданість рідній землі, рідному народові, обов’язок перед ними, любов до рідної мови, повага до старших, бережливе ставлення до природи, доброта, працелюбність, милосердя. Він був доброю людиною і дуже любив дітей. Помер В.О. Сухомлинський 2 вересня 1970 року.

3. Тест для перевірки засвоєних біографічних даних
  1. В.О. Сухомлинський народився:
    а) 1948 року;
    б) 1918 року;
    в) 1895 року.
  2. 2. Батьківщиною письменника є:
    а) Вінничина;
    б) Черкащина;
    в) Кіровоградщина.
  3. 3. Батько видатного вчителя був:
    а) ковалем;
    б) столяром;
    в) вчителем.

  4. Після закінчення війни В.О. Сухомлинський:
    а) повернувся на батьківщину;
    б) виїхав до Росії;
    в) залишився в армії.
  5. В.О. Сухомлинський писав:
    а) казки та оповідання для дітей;
    б) фантастичні романи;
    в) байки.

     IV. Презентації

    Презентація чесноти «Працьовитість»

    Вчитель. Сьогодні ми – дослідники. Кожна група презентуватиме свої завдання.

    Анотація

    Все у світі здобувається людською працею: зводяться будівлі, будуються мости, заводи, фабрики, вирощують хліб і до хліба.

    Наш народ працьовитий і мудрий. Він багато трудиться, багато знає.

    Хтось виконує все із бажанням, а хтось лінується. Людина, яка робить все із задоволенням, – це людина відповідальна, працьовита, вона береться за справу з охотою. В.О. Сухомлинський написав ряд творів для дітей, де говориться про працю та відповідальність. («Ледача подушка», «Яблунька і літо», «Протоптали стежку», «Втрачений день», «Що Ніна має зробити», «Хліб солодкий, бо піт гіркий», «Який слід повинна залишити людина на землі?» та ін.)

    Завдання групи «Працьовитість»:
  1. Літературна гра
Утворити прислів’я. Пояснити зміст.

Бджола мала
, а лінь марнує.

Треба нахилитися, щоб
і рибки із ставка.

Без труда не виловиш
а й та працює.

Тяжко тому жити, хто
з криниці води напитися.

Праця чоловіка годує,
не хоче робити.

Постановка проблеми та її розв’язання:

- Що означає – дати слово?

- Чому не варто відкладати роботу на потім?

2. Гра «Роботящий», «Лінивий»

(Діти наводять приклади, що робить роботящий і як веде себе лінивий)
  1. Вікторина за прочитаними творами:
    - Яку таємницю відкрив дідусь маленькій Яринці в оповіданні «Ледача подушка»?

    - З якого твору слова: «...Він собі й подумав: «Учора ж поливав яблуньку Юрко... Нічого їй не станеться, як один день не полити...»

    - Який день вважається втраченим? (за оповіданням «Втрачений день»).

    - За допомогою чого мама нагадувала Ніні про роботу, яку необхідно виконати?

    - Чому такими солодкими здалися Яшкові мамині пампушки?

    - В якому з оповідань В. Сухомлинського мати мала сім дочок?
  1. Інсценізація оповідання «Сім дочок»
    (Дійові особи – автор, мати, 7 дочок)
  1.  Гра «Хто чим славиться?»
    Діти пропонують дібрати слова за змістом:

    Соловейко... (піснею)
    Джерельце... (водою)
    Колосок... (зерном)
    Сонце... (ласкою і теплом)
    Квітка... (ніжним запахом)
    Собака... (вірністю людині)
    Людина... (працею, розумом, добротою)

    Презентація чесноти «Доброта»

    Анотація

    Доброта – це людська риса, здатність людини творити добро іншим. І щоб жилося усім нам добре, у мирі і в злагоді, спокійно й затишно, треба щохвилини, щоденно творити добро. Василь Сухомлинський у своїх творах підкреслив, що добра людина з прихильністю і любов’ю ставиться не лише до людей, а й до тварин, рослин. Добра людина не образить, не принизить і не завдасть нікому болю.

    («Горбатенька дівчинка», «Кошеня за пазухою», «Чому голуби до Олега прилетіли», «Добре слово», «Білка і добра людина», «Боязкий Льоня» та ін.)


    Завдання групи «Доброта»
  1. Інсценізація оповідання В. Сухомлинського «Скажи людині: «Здрастуйте!»
    (Дійові особи: автор, батько, маленький хлопчик, бабуся)
  1. Літературна гра
    Пригадати назву твору В. Сухомлинського, в якому головну думку відображає одне із народних висловлювань.
    • За добре слово не платять грошей, а скажеш – усім приємно.
    • Все добре переймай, а зла уникай.
    • Не одежа красить людину, а добрі діла.
    • До доброї криниці дорога втоптана.
    • Хто людям добра бажає, той і сам собі має.
    • Хто не чинить лихого, тому не страшно нічого.
    • Добро далеко розходитися, а зло – ще далі.
    • З добрим поживеш – добре переймеш, а з лихим зійдешся – й свого позбудешся.
    • З добрим дружись, а лихого стережись.
    • З поганої трави не буде доброго сіна.
    • Світ не без добрих людей.
    • Добрий чоловік людям добро чинить і нікому не хвалиться.
    • Доброму завжди добре.
    • Робиш добро – не кайся, а робиш зло – на зло й сподівайся.
    • Перший крок до добра – не зроби зла.
  1. Створення рубрики «Добрі поради»
    (Скласти поради)
  • Допомагати слабким, хворим, старим, а також тим, хто потрапив у біду;
  • Прощати помилки іншим;
  • Не бути жадібним;
  • Не заздрити;
  • Співчувати іншим;
  • Поводитись так, щоб іншим було приємно з вами.
  • Бути завжди привітним.
  • Не змушувати хвилюватись за себе.
  • Не капризувати, не бурчати.
  • Помилитися – визнати помилку.
  • Сказати – зробити.
  • Забути – попросити вибачення.
  • Не можна сказати правду – пояснити чому.
  • Не видавати чужих таємниць.
  1. Творча робота «Квітка доброти»
     
     
    (На кожній пелюстці написати риси характеру, що притаманні добрій людині)


  2. VI. Фізкультхвилинка

    Презентація групи «Милосердя»
    Анотація

    Людина повинна бути духовно багатою і красивою у всіх сферах життя, в усіх відношеннях.

    Вона має бути готовою і для того, щоб доглядати хворого, прикутого до ліжка, щоб, почувши серед темної ночі стогін самотньої старої людини, прийти їй на допомогу без будь-якого стороннього заклику – просто за велінням свого серця.

    Вона повинна бути люблячою, щирою, турботливою дитиною своєї рідної матері – без цього вона не має морального права називатися людиною.

    Вона здатна читати людську душу, вміти побачити, зрозуміти розумом і серцем горе, сум, хвилювання свого співвітчизника, прийти на допомогу.

    Завдання групи «Милосердя»
  1. Літературна гра «Знавці творів В. Сухомлинського»
    – «Цій дівчинці треба їсти мед і суниці. Тоді вона стане бадьора, рум’яна... Принеси їй суниць, Андрійку.»

    – «А Ніні хотілося, щоб яблуко дісталось їй, та вона теж соромилась признатись і сказала: – Ні, хай тобі буде яблуко, Олю...»
    «Та сталося нещастя. Вночі була велика злива. Рано-вранці, коли Наталя ще спала, ми прийшли в садок і побачили: конвалія зламана».
  1. Малюнкова вікторина
    Презентація групи «Чесність»
    Анотація
    Для того, щоб жити з усіма в мирі та злагоді, почуватися завжди комфортно і затишно, щоб не гризло сумління, не мучила совість, потрібно бути чесними. «Правда із дна моря випливає, а неправда потопає» – кажемо, бо знаємо, що рано чи пізно правда все одно переможе. А от як потім, після брехні, дивитися людям у вічі? Сильна людина завжди говорить правду, хоч як нелегко це буває. Вона керується мудрою приказкою: «Правда світліша за сонце». І душа такої людини така сама світла, як і сонце.

    Завдання групи «Чесність»
    І. Діти читають вірш:

    1) У світі брехень є багато,
    Та тільки правда скрізь одна.
    Чи ж є хоч десь одненька хата,
    Де б не жила з людьми вона?
    І хоч втопчи її в калюжу,
    А правда чиста й осяйна.
    Брехня світ чорним робить, друже,
    А правда світла, як весна.
    2) І не шукай у інших правди
    Як у тобі її нема,
    Якщо ти людям брешеш завжди,
    Без друзів будеш ти сама.
    А правда й суду не боїться,
    І в морі правди не втопить.
    Вона, як сонце, заіскриться
    І завжди, завжди буде жить.
    3) Як добре з правдою дружити,
    Тоді скрізь спокій, мир і лад.
    І так чудово в світі жити,
    Всміхаються усі підряд.
    Хоч часом правда коле очі,
    Та краще правда, ніж брехня.
    Я з правдою дружити хочу –
    Це меч мій! Щит мій і броня!
    4) Не бійтесь правди, любі діти,
    До світла правди чесно йдіть,
    Бо в світі чесним краще жити,
    Тому ви з правдою дружіть.
    Слід силу волі виробляти,
    Щоб завжди правду говорить,
    І світлу душу треба мати,
    Щоб в цьому світі чесно жить.

  2. Василь Сухомлинський висвітлював тему чесності в таких своїх творах: «Палець у чорнилі», «Як Павлик списав у Зіни задачу», «Гірке морозиво», «Хто розбив вазу», «Навіть квіти з сорому почервоніли», «Хто з’їв пиріжок», «Як хлопці мед їли».

    ІІ. Інсценізація оповідання «Гірке морозиво»

    ІІІ. Кросворд















1ч

о

р

н

и

л

о
























2 м

е

т

е

л

и

к




















3 д

і

д

у

с

ь
































4 з

і

н

а






























5 м

а

м

і







































6с

у

х

о

м

л

и

н

с

ь

к

и

й


7 х

р

и

з

а

н

т

е

м

и


















8 Д

в

а

д

ц

я

т

ь

























Запитання кросворду:
  1. Чим Петрик вимастив стінку класу?
  2. На кого звалив свою провину Петрик, розбивши вазу?
  3. Хто з’їв великий пиріжок з маком, що принесла мати синам-косарям?
  4. Як звали дівчинку, у якої Павлик списав задачу?
  5. Кому хлопці-близнята Олег і Роман не донесли мед, який дав дідусь?
  6. Хто є автором творів, над якими ми працюємо?
  7. Які квіти почервоніли з сорому від доньчиної брехні?
  8. Скільки чужих копійок присвоїв Петрик?

Прочитати утворене по вертикалі слово «Чесність»

IV. Ілюстрації до прочитаних творів

 V. Прислів’я про чесність
  • Хто не дотримується свого слова, той сам себе зневажає.
  • Маленька правда переможе велику брехню.
  • Краще гірка правда, ніж солодка брехня.
  • Брехня стоїть на одній нозі, а правда – на двох.
  • Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.
  • Брехень багато, а правда одна.
  • Не на брехні світ стоїть, а на правді.
  • Він не дихне, як не брехне.
  • Все минеться, а правда залишиться.
  • Правда, як олія, скрізь вгору спливає.
  • Вола в’яжуть мотуззям, а людину словом.

VI. Гра «Мінне поле». Знайди і виправ помилки у реченнях
  1. Чесність – запорука біди.
  2. Все краще у людині починається з брехні.
  3. Маленька брехня переможе велику правду.
  4. Хто не дотримується свого слова, той сам себе поважає.
  5. Не на правді світ стоїть, а на брехні.
  6. У правди – перелякані очі.

VII. Заповідь чесності:

Будь чесною і світлою дитиною,
Лиш правду говори у світі кожен час,
Бо честь із правдою щомиті, щохвилини
Ведуть до світла кожного із нас.

А тепер давайте разом з вами складемо вірш про те, яким треба бути у житті. Останнє слово кожного другого рядка ви добиратимете в риму самостійно.
Щедро ллє проміння сонце
У твоє й моє
(віконце),
Щоб в теплі ми виростали
Й світло людям
(дарували).
Й де б ми в світі не були,
Щоб завжди любов
(несли),
Щастя, радість і тепло,
Щоб чудово всім
(було);
В світ прийшли ми: я і ти –
Для любові й
(доброти)!
Будь привітним і прихильним,
Добрим, лагідним і
(сильним).
Вчися правдою прожити,
Теплим словом вмій
(зігріти).
Вчись завжди допомагати
І людині
(співчувати).
І старайся так прожити,
Щоб, як сонечко,
(світити)!
І в душі завжди нести
Теплий промінь
(доброти)!

VIII. Підсумок

(Усі анотації, ілюстрації, прислів’я, ігри, кросворд складаються і скріплюються. Утворюється книжечка. Вчитель ознайомлює із титульною сторінкою. Робота закінчена. Книга поповнює класну бібліотечку).

Немає коментарів:

Дописати коментар