педагогічний
тренінг для вчителів
Тема: «Педагогічний супровід розвитку учня у системі
компетентнісно орієнтованого підходу до навчання»
Мета: самопізнання
учасників тренінгу з теми.
Обладнання: таблиці, схеми
План
роботи
І етап.
Ознайомлювально-підготовчий
Створення
сприятливої, довірчої атмосфери для згуртування групи, заохочення до співпраці.
Розподіл по групам.
1.1.Актуалізація теми (5хв)
Згадаймо епізод з
відомого голлівудського фільму «Один удома». Вся родина збирається у подорож.
Головний герой, восьмирічний хлопчик Кевін, намагається звернутися до старшого
брата — безрезультатно, підходить до сестри: «Допоможи мені скласти валізу».
Дівчинка дивиться на нього зверхньо і дуже в'їдливо та зневажливо відзначає:
«Кевін, ти той, про кого французи говорять "non-competent». І відразу стає
зрозумілим, яке це серйозне звинувачення в очах цієї дівчини, який це суттєвий
недолік. Справді, професійна некомпетентність для дорослої людини — це
колосальний недолік, підстава для найсерйозніших претензій.
Але чи доречно
говорити про компетентність дітей?
За якими ознаками
можна охарактеризувати компетентність як педагогічне явище?
1.2. Оголошення теми і мети тренінгу (2хв)
Тема нашого сьогоднішнього семінару «Педагогічний супровід розвитку учня в
системі компетентнісно орієнтованого
підходу до навчання»
У вітчизняній
педагогічній літературі уживаються і поняття «компетенція» і поняття
«компетентність» Наприклад, поруч зустрічаємо вжиті в однаковому смислі
терміни «комунікативна, мовленнєва, мовна компетенція» і «формування життєвої
і соціальної компетентності».
Тлумачний словник
подає вельми схожі трактування цих загальних понять.
Компетенція —
1) добра обізнаність
із чим-небудь; 2) коло повноважень якої-небудь організації, установи чи особи.
Компетентний —
1) який має достатні
знання в якій-небудь галузі, який з чим-небудь добре обізнаний, тямущий; який
ґрунтується на знанні, кваліфікований;
2) який має певні
повноваження, повноправний, повновладний.
1.3 Гра «Асоціації» (4 хв)
Мета: визначити особисте ставлення
вчителів до проблеми.
Хід гри: Учасникам гри дають завдання:
«Назвіть 1—2 поняття, які спадають вам на думку, коли чуєте слово «компетенція».
Усі названі асоціації записують на ватмані і обговорюють. Слід звернути
увагу вчителів на те, що асоціації в усіх різні і найчастіше вони відображають
особисте ставлення людини до проблеми, яка її хвилює. З'ясовують причини
виникнення асоціацій.
1.4. Висновок
Компетенція — це сукупність
взаємопов'язаних якостей особистості (знань, умінь, навичок, способів діяльності),
які є заданими до відповідного кола предметів і процесів та необхідними для
якісної продуктивно дії по відношенню до них.
Компетентність — це володіння
людиною відповідною компетенцією, що містить її особистісне ставлення до
предмета діяльності.
ІІ етап. Основний етап.
2.1. Бесіда. Структура компетентності.
Європейські експерти пропонують таку
внутрішню структуру компетентності:
•
знання;
•
пізнавальні навички;
•
практичні навички;
•
відношення;
•
емоції;
•
цінності та етика;
•
мотивація.
Формула компетентності.
Компетентний спеціаліст, компетентна людина —
це дуже гідна перспектива. Запропоновано формулу компетентності.
Компетентність = мобільність
знань + гнучкість методу + критичність мислення.
|
По-перше, знання, але не просто інформація, а
швидко змінювана, динамічна, різноманітна, яку треба вміти знайти, відсіяти від
непотрібної, перевести у досвід власної діяльності.
По-друге, уміння використовувати це знання у
конкретній ситуації; розуміння, яким чином можна добути це знання, для якого
знання який метод потрібний.
По-третє, адекватне оцінювання — себе,
світу, свого місця в світі, конкретного, знання, необхідності чи зайвості його
для своєї діяльності, а також методу його здобування чи використання.
Структура
компетентності особистості.
Мотивація Функціональні
вміння
Соціалізація
|
Відзначаючи, що
компетентність є складним утворенням, інтегрованим результатом навчання,
більшість дослідників виділяють певні види чи напрямки компетентностей. Їх
можна розбити на три групи.
1. Соціальні
компетентності, що пов'язані з оточенням, життям суспільства, соціальною
діяльністю особистості.
2. Мотиваційні
компетентності, котрі пов'язані з внутрішньою мотивацією, інтересами,
індивідуальним вибором особистості.
3. Функціональні
компетентності, які пов'язані з умінням оперувати науковими знаннями,
фактичним матеріалом.
2.2. Робота в групах.
ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ
Формування
компетентностей учнів зумовлене реалізацією не тільки відповідного оновленого
змісту освіти, але й адекватних методів та технологій навчання. Перелік цих
методів є досить широким, їх можливості — різноплановими, тому доцільно
окреслити провідні стратегічні напрями, визначивши, що єдиного рецепту на всі
випадки життя, звісно, не існує.
Потенціал, наприклад,
продуктивних методик та технологій є дуже високим і реалізація його
безпосереднім чином впливає на досягнення такого результату навчання як
компетентність.
Продуктивне навчання
забезпечує засвоєння знань та умінь, володіючи якими випускник школи знаходить
підґрунтя для свого подальшого життя. «Продуктивні — означає
необхідні, дієві, міцні, постійно актуальні, сформовані на належному рівні
знання та уміння» І. Підласий,
підкреслюючи, що продуктом школи є людина, особистість, відзначає основні
задачі, які підлягають реалізації:
• створення умов для розвитку та самореалізації
учнів;
• задоволення запитів та потреб школяра;
• засвоєння продуктивних знань, умінь;
• розвиток потреби поповнювати знання протягом
усього життя;
• виховання для життя в цивілізованому
громадянському суспільстві!
Група 1
Чим же має керуватися
вчитель для розв'язання задач формування
компетентності у школярів?
1. Головним є не
предмет, якому ви навчаєте, а особистість, яку ви формуєте. Не предмет формує
особистість, а вчитель своєю діяльністю, пов'язаною з вивченням предмета.
2.
На виховання активності не шкодуйте ні часу, ні зусиль.
Сьогоднішній активний учень — завтрашній активний член суспільства.
3. Ставте учнів у
ситуації, котрі вимагають виявлення та пояснення розбіжностей між фактами, що
спостерігаються, та наявним знанням.
4. Допомагайте учням
оволодіти найбільш продуктивними методами навчально-пізнавальної діяльності,
навчайте їх вчитися.
5. Слід якомога частіше
використовувати питання «чому?», щоб навчити мислити причинно: розуміння
причинно-наслідкових зв'язків є обов'язковою умовою розвивального навчання.
Група 2
Чим же має керуватися
вчитель для розв'язання задач формування
компетентності у школярів?
1. Пам'ятайте, що
насправді знає не той, хто переказує, а той, хто застосовує на практиці.
2. Привчайте учнів
думати та діяти самостійно. Поступово відходьте від механічних переказів,
дослівного відтворення.
3. Творче мислення
розвивайте всебічним аналізом проблем, пізнавальні задачі розв'язуйте кількома
способами, частіше практикуйте творчі завдання.
4. Вчителі з будь-якого
предмета, не тільки мови і літератури, мають слідкувати за способом та формою
висловлення думки учнів.
5. Слід частіше
показувати учням перспективи їх навчання.
Група 3
Чим же має керуватися
вчитель для розв'язання задач формування
компетентності у школярів?
1. Використовуйте схеми,
плани, щоб забезпечити засвоєння системи знань.
2. Оскільки міцність
запам'ятовування інформації, що засвоєна у вигляді логічних структур, є більш
високою, ніж міцність розрізнених знань, закріплювати слід ті знання, що подані
у цілісних логічних структурах.
3. У значних блоках
інформації легше встановлюються логічні зв'язки, чіткіше простежується головна
думка, котру легше виділити й показати учням.
4. У процесі навчання
обов'язково враховуйте індивідуальні особливості кожного учня, об'єднуйте в
диференційовані підгрупи учнів з однаковим рівнем.
5. Вивчайте і враховуйте
життєвий досвід учнів, їх інтереси, особливості розвитку.
Група 4
Чим же має керуватися
вчитель для розв'язання задач формування
компетентності у школярів?
1. Будьте обізнаними з останніми
науковими досягненнями із свого предмета.
2. Заохочуйте
дослідницьку роботу школярів. Знайдіть можливості ознайомити їх із технікою
експериментальної роботи, алгоритмами розв'язання винахідницьких задач,
обробкою першоджерел і довідкових матеріалів.
3. Суспільно-історичною
практикою доводьте необхідність наукових знань, які вивчаються в школі.
Навчайте так, щоб учень розумів, що навчання є для нього життєвою необхідністю.
4. Пояснюйте школярам,
що кожна людина знайде своє місце в житті, якщо навчиться всьому, що необхідно
для реалізації її життєвих планів.
ПРОДУКТИВНІ МЕТОДИКИ
НАВЧАННЯ
Ми неодноразово могли
простежити зв'язок між положеннями освітянських документів щодо формування
компетентностей учнів з генеральними аспектами технології продуктивного навчання.
Доцільно співвіднести можливості продуктивного навчання із специфікою кожної
окремої групи компетентностей.
----------------------------------------
Групи компетентностей
Соціальна
• Вміння робити вибір;
• вміння приймати рішення;
• вміння брати відповідальність;
• вміння безконфліктно співіснувати
Можливості
продуктивного навчання
Забезпечення власної
активності учня (асtіvіtу — діяльність).
Стимулювання
пізнавальної активності учнів.
Опора на діяльність
учня.
Забезпечення
співробітництва.
Здійснення роботи в
команді.
Орієнтація на
конкретний продукт.
Забезпечення
мотивації діяльності (те, що я роблю, є корисним).
Усвідомлення власного
внеску у спільну роботу.
Розв'язання проблем.
Пошук шляхів
реалізації проекту.
Встановлення причинно-наслідкових
зв'язків.
Формування адекватної
оцінки й самооцінки.
Вміння
використовувати власний досвід.
Адаптація до змін.
Розвиток здібностей та обдарованості учнів та
підвищення через це їх соціального статусу
----------------------------------------
Групи компетентностей
Полікультурна
• Оволодіння досягненнями
культури;
• Розуміння інших
людей, їх індивідуальності, їх відмінностей за національними, культурними
релігійними та іншими ознаками
Можливості
продуктивного навчання
Розробка проектів
культурологічної спрямованості.
Забезпечення
розширення кругозору та підвищення культурного рівня учнів.
Здійснення роботи в
команді, забезпечення взаємодії учнів.
Усвідомлення ролі й
впливу предмета на розвиток культури.
Оцінювання творів
літератури та мистецтва.
Визначення ставлення
до власної діяльності та діяльності інших людей.
Повага до чужої
праці.
Вплив освітнього
середовища на розвиток учнів.
Співвіднесення
об'єкта навчання з власним досвідом. Формування загальнолюдських цінностей.
----------------------------------------
Групи компетентностей
Продуктивної творчої діяльності
Готовність та потреба
у творчості
Можливості
продуктивного навчання
Вміння побачити та
сформулювати проблему.
Вміння знаходити нові
рішення.
Вміння діяти в
нестандартних ситуаціях.
Активізація творчих
здібностей учнів.
Реалізація творчого
потенціалу учнів
----------------------------------------
Групи компетентностей
Комунікативна
Вміння спілкуватися
усно, писемно, рідною та іноземними мовами
Можливості
продуктивного навчання
Обговорення проблем.
Формування власної
точки зору.
Вміння доводити
власну позицію.
Розвиток культури
мовлення.
Вміння презентувати
свій продукт.
Можливість для
безпосереднього спілкування.
Адекватне ставлення
до критики.
Стимулювання критичного
ставлення до себе.
Вміння адаптуватися в
мовному середовищі.
----------------------------------------
Групи компетентностей
Інформаційна
Вміння добувати,
опрацьовувати та використовувати ін формацію з різних джерел
Можливості
продуктивного навчання
Використання різних
джерел інформації.
Вміння класифікувати
документи.
Вміння користуватися
новими інформаційними технологіями.
Вміння переробляти
інформацію для отримання певного продукту.
Аналіз та критичне
ставлення до інформації.
Самостійне опрацювання
інформації.
Розуміння та
усвідомлення інформації.
Залучення власного
досвіду.
----------------------------------------
Групи компетентностей
Саморозвитку й самоосвіти
Готовність та потреба
навчатися протягом усього життя
Можливості продуктивного
навчання
Узагальнення власних
знань.
Організація власних
прийомів навчання.
Організація
самоосвітньої діяльності.
Постійне
удосконалення.
Мотивація
саморозвитку.
Залучення та
збагачення власного досвіду.
Підтримка
пізнавального інтересу.
Потреба в нових
знаннях.
Визначення
перспективи діяльності.
Співвіднесення теоретичних знань з практикою
ПІДХОДИ ДО ОЦІНЮВАННЯ СФОРМОВАНОСТІ ОСНОВНИХ ГРУП
КОМПЕТЕНТНОСТЕИ УЧНІВ
Організація
педагогічного процесу на засадах компетентнісно орієнтованого підходу до
навчання неможлива без визначення провідних принципів оцінювання рівня
сформованості компетентності учнів. Серед найбільш суттєвих слід виокремити
такі:
• значущість. Оцінюванню мають
підлягати лише найбільш значущі передбачені результати навчання та діяльності
учнів;
• адекватність. Цей
принцип означає, що оцінка має бути адекватною цілям та результатам навчання,
що знання та вміння учнів мають неформальний, практичний характер; діти готові
їх застосувати в житті. Крім того, оцінювання має відбуватися в динаміці;
• об'єктивність. її
можна досягти, зокрема, добором дуже точних та конкретних критеріїв оцінки;
• інтегрованість. Оцінювання має бути
інтегрованим у процес навчання, стати його невід'ємною складовою. Не є
справедливим оцінювання того, чому учитель не навчив учнів. Дуже важливо, щоб
оцінювання та оцінка мали виховний характер та сприяли оптимізації процесу
навчання;
• відкритість. Оцінювання
має бути відкритим, його критерії та стратегія повинні бути відомими учням
заздалегідь. Відкритість також передбачає залучення до розробки критеріїв та
способів оцінювання самих учнів, як і можливість оцінювання ними власної
діяльності. Використання цього принципу зробить оцінювання більш об'єктивним
та справедливим;
• зрозумілість. Форми
оцінювання, цілі та процес оцінювання мають бути простими та зрозумілими учням,
доступними та зручними у використанні. Оцінювання має стимулювати навчальну
діяльність та соціальну активність учнів, даючи можливість не тільки
контролювати, але й навчати .
ІІІ етап. Заключний етап
Висновок:
1. Продуктивні методики
та технології дійсно мають суттєвий потенціал, реалізацію якого можна
безпосередньо пов'язати з формуванням; основних груп компетентностей учнівів,
завданням, яке по праву визнається найвідповідальнішим у роботі вчителя, бо
торкаєтьсяся життєвих умінь учнів, їх пристосованості до життя і, зрештою, їх
долі.
2. Оцінка потрібна також
для підбиття підсумків того чи іншого етапу формування ключових
компетентностей. При цьому слід усвідомлювати, що формування компетентностей
може відбуватися не тільки в межах проектної діяльності, але й у процесі
традиційного навчання, зміст якого однозначноно буде змінюватись під впливом
завдань, що виявляють ступінь сформованості компетентностей.
3.
Проблема оцінювання сформованості основних груп компетентностей
належить до найменшш розроблених та найбільш серйозних проблем, пов'язаних з
упровадженням компетентісного підходу, адже наша система навчання мала
прецеденти тільки предметного оцінювання. В усякому разі її розв'язання має
бути централізованим, а критерії оцінювання сформованості основних груп
компетентностей — такими ж офіційними, як уже давно відомі «Критерії
оцінювання навчальних досягнень учнів...».
Немає коментарів:
Дописати коментар