Дидактичні матеріали




Картка №1
Переписати, вставляючи пропущені букви. Пояснити вжи­вання розділових знаків. 
Визначити, якою частиною мови є кож­не зі слів.
Ми повинні дбати про зб..гачення нашої лексики, не л..ше 
заглядаюч.. в словники, а пр..слухаюч..сь до народу. (М. Рильський.)
Куди і з чим, в яку ми йдемо еру, чи гордість роду нашого ж..ва, 
коли бруднять озон..у атмосферу г..дотні, чорні викиди-слова? (В. Гей.)
   


Картка №2
Переписати, вставляючи пропущені букви. У кожному з ре­чень назвати частини мови — самостійні та службові.
Осінь глибокая знов серцю в..сною здалась. (М. Риль­ський.) Блак..тна осінь сяє в бер..гах, і пом..дори спіють, як пожари; буй-тури вітру мчат..ся на лугах, рогами за­плітаючись в хмари. (А. Малишко.) Л..ше з-над хмар часом пр..лине прощання з літом журавлине. (П. Тичи­на.) Любо зустрітися з осін..ю в лузі. (М. Сигнаївський.) Осін.ій холодок над спраглою землею шатро гаптоване ш. .роко розіп'яв. (М. Рильський.)


Картка №3
Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо ре­чення без їх вилучення), пояснити їх вживання. Підкреслити звороти.  Вказати діє­слова та їх особливі форми.
Ліс, покритий краплями блискучими, сміється. Над сріблом води лісової знімаючись, щиглик дзвенів. І світ стрепенувся, мов збуджений птах. Виводок качиний по­лощеться, забравшись у гущак. О! Дивися! Крижні, в по­вітрі блиснувши разком перловим, на озерце спустились польове!
(З творів-М. Рильського.)


Картка №4
Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо ре­чення без їх вилучення), пояснити їх вживання. Вказати діє­слова та їх особливі форми. Підкреслити дієприкметникові та дієприслівникові звороти, пояснити розділові знаки при них.
Голубіє з..мля, оповита прозорим серпанком. (О. Ольжич.) І сонячна злива золотить колоссям усіяну твердь. (В. Марсюк.) Повіяв легкий вітерець, струшуючи з лис­ту неопалі краплі. (Панас Мирний.) Гори сплять, повиті млою. (Олександр Олесь.) Сяйвом зір залиті сплять лани кругом. (В. Сосюра.) Щербатий місяць сяє у зеніті, сльо­заві хмари беручи на глум. (Н. Петренко.)



КАРТКА 1
Переписати, вставляючи пропущені букви. У кожному з ре­чень підкреслити граматичну основу, вказати присудки прості й складені.
Там виплив я у море юних літ. Там бачив я г..рячий труд і піт. Там першу радість і страждання перше до­вірливо навчився я пр..ймать. (М. Рильський.) З орлами я не думаю, дружити. Та я опрусь гниючому болоту. (І. Франка.) Зараз я спішу життя вітати. (М.'Федунець.) Я хочу жити просто, без пр..крас. (Л. Забашта.)
    

КАРТКА 2
Переписати, вставляючи пропущені букви, У кожному з ре­чень підкреслити граматичну основу, вказати присудки прості й складені.
Не зб..рається бандура пом..рати, їй ніякі примхи моди не страшні. Понад усі скорботи світові л..ше у рід­ній пісні ми ж..ві. (ТІ. Перебийте.) Минулося старе коб­зарювання. Але нудне без пісні існування. Сліпці із нею зрячими були. Без неї зрячі — т..мнота остання. (Д. Пав-личко.)


КАРТКА 4
Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення).Обґрунтувати вжи­вання тире.
Поезія — це солов'їне соло. Поезія — це вічне, віще слово. (А. Григоренко.) Поезія — меди на скибці буднів. (В. Моруга.) Поета діти — віршів сторінки. (Л. Забаш-та.) Слово — брила, слово — крила, диво. (Д. Білоус.) У поета душа — павутина. (А. Гризун.) Тіло моє — лиш одежа слова. (А. Малишко.)Якщо ти юний, все на сві­ті — гра, на серце тіні не кладе жура. (ТІ. Славейков.)

    

КАРТКА 5
Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Пояснити вживання тире.
Зорі — очі в..сняної ночі! Зорі — темряви погляди ясні! Ви щасливі, пр..чистії зорі, ваші пром..ні —ваша розмова. (Леся Українка.) Ніч — мрійна втома днини. День — вгору сходи смілі. (Л. Стафф.)Ми — автори свого добра і зла. (Хосе Марші.) Моя доля — віт..р серед поля. (І. Франко.) І в ворога учит..ся — добра штука. (Б. Грінченко.) Захотіти — досягти. (Олександр Олесь.)
     

КАРТКА 6
Переписати речення, підкреслити в кожному члени ре­чення. Вказати узгоджені й неузгоджені означення.
Шопена вальс... Ну хто не грав його і хто не слухав? (М. Рильський.) Заговорив шопенівський ноктюрн. (Л. Костенко.) Такий був ласкавий чужинець з русявим чубом! (Л. Костенко.) Сутулий чоловік з мішками під очима повільно опустивсь з риштовань, як з рамен. (Б. Олійник.) І дівчина у синій хустині усміхнулась мені крадькома. (В. Сосюра.) Прийшов купець, з червоними очима. (Д. Павличко.)


КАРТКА 7
Переписати речення, підкреслити в кожному члени ре­чення. Вказати узгоджені й неузгоджені означення.
Назустріч ішли козацькі байдаки з однією щоглою. (3. Тулуб.) Собор Мазепин сяє, біліє. Батька Богдана мо­гила мріє. (Т. Шевченко.) Тут виросли сини палкі Хмель­ницького й Мазепи.  (І. Ірлявський.) Вітає Дніпро вас , калиновим словом Тараса. (ТІ. Перебийніс.)




КАРТКА 1
        Переписати. У кожному з речень підкреслити граматичну основу. З'ясувати вид  односкладних речень.
    Світає. Тане морок в небосхилі. Світає. Тане сутінь на землі. (М.
Сингаївський.) Так спокійно і прозоро в си­нім парку над Дніпром. (В. Сосюра.) І забажалось тоді мені долі, долі пташок тих, пташиної волі. (Б. Грінченко.) Од згадок так сонячно й крилато. (В. Сосюра.) Заціпило мені од холоднечі. (П. Куліш.) Насіння вітерцем далеко понесло. (Н. Кошара.)
     

КАРТКА 2
Переписати, вставляючи пропущені букви та знімаючи риску. В кожному з речень підкреслити    граматичну основу. З'ясувати вид односкладних речень.
  Люби ж..ття у боро.ьбі щоденній! (Л. Забашта.) В порожньому житті не/має втіхи. (Б.     Грінченко.) Не/ благайте у долі лиха. (В. Симоненко.) Не/можна зловити вогонь. (П. Перебийте.) З Тарасом нам в..сти не раз ро..мову, напам'ять вчить могутній вірш його. Візьми свої тр..воги і йди вп..ред напер..кір біді. (Л. Забашта.)


КАРТКА 1
Переписати, розставляючи розділові знаки. Обґрунтувати вживання і невживання тире. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.
А зорям — трильйони літ. (Л. Віценя.) Над Хреща­тиком — тиші оливкова віть. (Б. Олійник.) Од каштанів тіні. (В. Сосюра.) Вгорі — ліси сріблясто-сині, внизу — розлив молочних нив. (М. Бажан.) Тумани линуть вго­ру, вгору, а хмари — вниз. (П. Тичина.) Море суворе — до самого горизонту. Небо суворе — до самого сірого моря. (Ю. Каплан.) В долині персики цвітуть, а в горах знову сніг. (М. Рильський.) В листопадовім полум'ї — мости. (Р. Лубківський.)


КАРТКА 2
Переписати речення в такій послідовності: 1) неповні ре­чення; 2) речення з опущеним дієсловом-зв'язкою в іменному складеному присудку. Обґрунтувати вживання тире.
У землі хліб — за сімома трудами, сімома потами. Слюсар — холодний коваль. У кожному ділі — свої майстри. Від насіння — плід, від плоду — насіння. З ве­ликого димаря — мало диму. Риба в ріці — ще не в руці. Коневі роса — краща вівса. Зелене жати — нічого не мати. По гіркім труді — солодкий обід. Трударю — пам­пушечки, а ледарю — соснові шишки.
(Нар. творч.)


КАРТКА 1
Подані речення записати в такій послідовності: односкладні речення; неповні речення. Пояснити відмінність між речення­ми односкладними й неповними.
Роботи — до сьомої суботи. У всякого своя турбота і своя робота. Ведмедя ловлять не гусей пасти.У жирної вівці — одна дорога. Від курки — яйце, від яйця — кур­ка. Втикаючи голку, шила не виймають.У ледаря Федорки прекрасні відговорки. Поставили козла город стерег­ти. Часом і кусень — за добрий шмат. Вір баченому, а не почутому.
(Нар. творч.)
    

КАРТКА 2
Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки (по­даємо речення без їх вилучення). Обґрунтувати вживання тире.
У кожного часу — свої пісні. У Хоролі — всього доволі. Птах — у повітрі, риба — у воді, а людина — у труді. У лісі дуб — карбованець, а в столиці — по кар­бованцю спиця. Соха — не плуг, тачка — не машина, п'яниця — не людина. Чухайся віл з волом, кінь — з ко­нем, а свиня — в тин, бо нема з ким.
(Нар. творч.)


КАРТКА З
Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки (по­даємо речення без їх вилучення). Обґрунтувати вживання тире.
А блакить — без меж. (М. Рильський.) За листопа­дом — снігопад. За злотопадом — сріблопад. (І. Павлюк.) Позаду — осінь. На отавах — роси. В холоднім сріблі — туга давніх днів. (А. Шевченко.) Дорога справжня — зав­жди липі пряма. І тільки до добра — дорога справжня. (Б. Олійник.) Мені не легше, друже, ніж тобі, та з нами у дорозі — однодумці. (М. Сингаївський.)


КАРТКА 1
Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо ре­чення без їх вилучення). Однорідні члени речення підкреслити.
Воля, освіта, рівність, братерство збудять ізнов Укра­їну! (Б. Грінченко.) Все здолаєм, все ми зможем, тьму прокляту переможем! (ТІ. Тичина.) Станьмо вкупі за Вкра­їну, биймось, биймось до загину! (Б. Грінченко.) Так доки будем людом ми безгласним, перед чужинцем гнутись і ні­міти, ні поринать, ні плавати не вміти? (ТІ. Тичина.) А Бог же вчить терпіти не ярмо, а липі одвічні труднощі доро­ги. (В. Герасимчук.)



КАРТКА 2
Переписати, вставляючи пропущені букви і розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Однорідні члени речення підкреслити.
У майбуття ростуть д..рева й люди. (В. Коротич.) Сплять ліси, поля, кр..ниці, шепіт ручая. (А. Малишко.) Дорога то збігала на гору, то стрімко спадала вниз, пір­нала під віття, слалась чер..з гребельки. (Ю. Мушкетик.) Свіжа зел..нь розгойдалась, ро..тулялась, попл..ла. Все ож..ває, міниться, тр..мтить, бруньками пружно тягнеться в блакить. (А. Малишко.) У цвіту яблуневім х..тались сади після бур, після гроз, після років біди. (В. Сосюра.)

КАРТКА З
Переписати, підкреслити однорідні члени речення. У пер­шому реченні підкреслити всі члени речення.
І кличе мене батькова хатина на синь, на роси, на вишневий цвіт. (О. Довгий.) Над селом, над полем, над борами райдуга біжить, яке зайченя. (М. Сингаївський.) По воді стрімку кардіограму пишуть щуки, жаби й окун­ці. (М. Гурець.) На тиху ніч, на вечір золотий у синє небо висипали зорі. (О. Довгий.) І переходить надвечір'я у ве­чір, в північ, в ніч глуху. (Л. Дмитерко.) Маска ховає обличчя, але не ховає очей. (І. Павлюк.)
                                                                         
                                                                       
КАРТКА 1
Переписати, вставляючи пропущені букви та розставляю­чи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Однорі­дні члени речення підкреслити.
Свіча бр..ніла, хлипала, згасала. Із-під копірки ночі дні бр..ли. (Б. Чіп.) Зашуміли вітри в передгроззі, загу­ли, загучали в баси. (М. Сингаївський.) А клен ро..рісся буйно, куч..ряво і не жаліє листя для вітрів. (Р. Лубків-ський.) Сніг падав бе..шелес..но й рівно. (М. Рильський.) І бесіда добра, і мова дзвінка бр..нітиме радісно біля хати. (Р. Лубісівський.) В ліси відьомські побр..ду, квіт папо­роті віднайду. (А. Григоренко.)


КАРТКА 2

Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). У першому реченні підкресли­ти всі члени речення.
Ріка мелодій грала, клекотіла. Заніміли, поникли,погасли ліси, і людські, і пташині мовчать голоси. Як гостро свистить гострокрила, примхлива, одважна, без­думна, безумна ластівка!
(З творів М. Рильського.)


КАРТКА З
Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо речен­ня без їх вилучення). Пояснити вживання розділових знаків.
Сонце ласкаве не спить, не вгава, землю травою по­троху вкрива. (Б. Грінченко.) Цвіт садів облетів, та не в'яне в піснях. (В. Сосюра.) Набачився ланів зелених, золотих, набачився, надихався, напився. (Олександр Олесь.) На лугах уже трави сонцем, соками, вітром нали­ті. (М. Сингаївський.)


КАРТКА 1
Переписати, визначити слова, граматично не пов'язані з ре­ченням. Пояснити вживання розділових знаків.
Мамо, про що ти мовчиш? (П. Перебийте.) Через дітей не раз, бува, болить і серце й голова. (Олександр Олесь.) Людино! Яка ти глибока, людино! Всі таємниці Всесвіту, схоже, в твоїй таїні. (М. Самійленко.)Я залюб­ки скидаю капелюх перед твоєю мудрістю, Людино. (Д. Луценко.) Здається, все б у пісню перелив. (Б. Грінченко.) Я не з вами, обережні, я півнеба розсотав. (П. Перебийніс.) В далекім, о браття кохані, од мене ви краї, та душу свою я із вашими щиро єднаю. (Б. Грінченко.)


КАРТКА 2
Переписати, визначити слова, граматично не пов'язані з ре­ченням. Пояснити вживання розділових знаків. В останньому реченні підкреслити члени речення.
Сьогодні, певне, буде гарний день. (В. Моруга.) Справ­ді, наче легше грудям. (Олександр Олесь.) А може, спо­мин — це далекий вирій? (Л. Костенко.) Щастя, здава­лось, злетіло на землю. (Олександр Олесь.) А заноси молодечі вже чинить нам не до речі. (Б. Олійник.) В кім­наті — Катя. Отже, сміх і гомін. (М. Доленго.) Цвіте роса, можливо, вже остання. (В. Моруга.) Забери свої марення, темряво! (Л. Віценя.) Бридка примаро, швидше нас покинь! (М. Доленго.) Гей, розлетись, думок почварних зграя! (Д. Павличко.)


КАРТКА З
Переписати, вставляючи пропущені букви. Пояснити вжи­вання розділових знаків.
Попер..ду прослалось в..рсти чотири, а можливо, п'ять. (Л. Дмитерко.) А це ж далеко, верст, мабу..ь, із п'ять. (Л. Костенко.) Виявля..т..ся, ще можу я радіть, радіть, радіти! (М. Рильський.) Якби мій дід у плахту вбрався, то, мабуть, бабою б назвався. (Л. Боровиковський.) В дідовій хаті і я, нівроку, ріс, як дубок, на люд­ську мороку. (А. Малишко.) Виявилось, можна з менши­ми втратами дійти до мети. (М. Доленго.)


КАРТКА 2
Переписати, вставляючи пропущені букви й розділові зна­ки (подаємо речення без їх вилучення). Підкреслити відокрем­лені члени речення.
Чорна ніч, столітня і зловісна, не спл..ве, не принесе біди. (А. Малишко.) Осяяні місяцем гори бл..щать, осріб­лені місяцем сосни шумлять. (Олександр Олесь.) В ніч таку, морозяну і строгу, в небі зорі — наче вим..ті, нові... (П. Тичина.) В блакиті у сяйво повиті, горять недосяж­ні зорі в безкрайньому вічності морі. (Б. Грінченко.) Нижче позв..сали до нас лісові зорі, юні, бл..скучі, великі, як д..тячі очі. (С. Васильченко.) Зорив у в..шині місяць, блідий, холодний, немов висічений з криги; навколо ньо­го мер..хтіли зірки. В..ликі, бл..скучі, вони були схожі на жарини, ро..сипані від жар..ва в усі боки. (Ю. Мушкетик.)


КАРТКА З
Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо ре­чення без їх вилучення). Підкреслити відокремлені члени ре­чення. Вказати речення зі звертанням.
Радуюсь вам, молоді, тонкоброві, наче з бронзи від­литі, дзвінкі у розмові. Радуюсь очам, налитим блакитом, радуюсь усмішкам, палким і відкритим. (А. Малиш­ко.) Нам, молодим, чужа була утома. (В.Сосюра.) Росте дочка, смаглява і кирпата. (П. Перебийте.) У надвечір'я вийшла, наче з пісні, дівчинка, наївна і проста. (М. Сингаївський.)
    
                                        
КАРТКА 1
Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки (по­даємо речення без їх вилучення). В останньому реченні підкрес­лити всі члени речення. Пояснити написання виділених слів.
Є квіти, схожі вдачею на листя. (П. Перебийте.) Листочок кожен падає у душу і їй, сумній, наказує : «Боли!» (П. Скунць.) Ні, квітка скошена удруге ніколи вже не розцвіте. (Олександр Олесь.) Он мальви, повні барв, коло вікна зібралися в привабливих кофтинах. (Д. Луценко.) Взялися медом золоті лелітки, дощем уми­ті, чисті і ясні. (А. Малишко.) І пушком ромашки запо­рошена золотаво стежечка цвіла. (П. Перебийте.) Ле­жить дорога, золотом прошита. (Л. Костенко.)
    

КАРТКА 2
Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки (по­даємо речення без їх вилучення). В останньому реченні підкрес­лити члени речення.
Братайтеся з нами, з нами, козаками, згадайте Богда­на, старого гетьмана. (Т. Шевченко.) Народила мене на світ українка — полтавська мати. (Д. Луценко.) На мить притихла пісня солов'їна, в Дніпро скотилась гаснуча зоря. І все це разом зветься Україна — на всіх одна і в кожно­го своя! (О. Лукашенко.) Шевченко йде — вогонь, люди­на, буря — і дивиться в столітню далеч. (Б.І.Антонич.)


КАРТКА З
Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки (по­даємо речення без їх вилучення). Пояснити написання виділе­них слів.
І знову місяць — сторож ночі — запалить свічі в не­бесах. (О. Гузій.) Місяць — пастух на горі —спинивсь, диво йому предивне в палахкотючості кольорів. (М. Самійленко.) Місяць плив по чистому небу — великий срі­бний сазан у погідному озері. (Є. Гуцало.) Хмари квіт­нуть — темно-синій гай — срібною, веселою грозою. (М.Доленго.) На струнах вічності перебираю я, одино­кая верба. (П.Тичина.) Про щось журливе чуло мовить намагається трава — тендітні, ніжні, зелененькі струн­ки.(А. Казка.)
     

КАРТКА1
Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Пояснити вживання розділових знаків, відокремлені члени речення підкреслити.
Час, моя пісне, у світ погуляти, розправити крильця, пошарпані горем! (Леся Українка). Лунає та пісня — ] барвиста й жива, така старовинна й нечувана зроду. 1 (М.Доленго.) Нам личить правда, сказана у вічі. А ви- ] слухана правда личить вдвічі! (В. Герасимчук.) Дивись 1 не на свічки, погаслі з холодини, а на думки й діла людини. (О. Туманян.) О юність, юність, молода, барвиста, і напоєна мільйонами сонців! Як я люблю твій водоспадний спів! (Л. Забашта.)


КАРТКА1
Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо ре­чення без їх вилучення). Відокремлені члени речення підкрес­лити. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.
Рятуючись від дощу, сховався в озеро. З'ївши ка­лач, вертаєшся до хліба. Кривою дорогою йдучи, попере­ду мало бачиш. Не замочивши рук, обличчя не вмиєш. Зліпив дірку до бублика дядя, на себе дивлячись. Споти­каючись, вчаться ноги вище піднімати. Наґаздував, як кішка, за плугом ходячи.
(Нар. творч.)
   

КАРТКА 2
Переписати, вставляючи пропущені букви. Пояснити вжи­вання розділових знаків. Прочитати речення, правильно їх ін­тонуючи.
Л..жав на сіні, слухаюч..півнів. (М. Доленго.) Тон­ко видзвонююч. ., кружляли над хлопцями комарі. (З.Ту: луб.) І, забивці..ся в кутки, пряли пряжу павуки. (В.Симоненко.) Собаки ледь підводили хвости, ліниво поз..раюч..на мухи. (Б. Олійник.) Ти, вгору под..вивш..сь, далі йдеш. (М. Доленго.) Смієт..ся баба, клята скіфська баба, смієт..ся, ухопившись за живіт. (Л. Костенко.) Іаан старий, надівш..окуляри, провізію з комори видає.   І .Ку­ліш).


КАРТКА З
Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо ре­чення без їх вилучення). В останньому реченні підкреслити члени речення.
Вогонь в печі лежав втомившись, тихо дрімаючи жаром. (М. Коцюбинський.) Іде, виграваючи міддю, в сер­ця ударяючи, марш. (М. Бажан.) Коваль пішов, замкнув­ши кузню. (Олександр Олесь.) Ми на вигоні в цурки грали, партизанили й воювали, вкравши пруття стальні в кова­ля. (В. Симоненко.)

КАРТКА1
Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо ре­чення без їх вилучення). У першому реченні підкреслити всі члени речення.
Столітні велетні дуби шумлять, дивуючи природу, і ждуть з піснями боротьби. (Олександр Олесь.) Ріс у зе­леному лісі дуб велетенський, високий, віти розкинувши пишно рясно-густі і широкі. На світі бурі ніякі зроду б його не зламали, віти ж, простягтись, од вітру й інші дерева ховали. (Б. Грінченко.) Сплівшись гіллям, стояли столітні дуби та берести. Здавалось, ніби вони, підтриму­ючи один одного, зазирають з цікавості в глибину байра­ку. (Ю. Мушкетик.)



КАРТКА З
Переписати, вставляючи пропущені букви. Підкреслити в реченнях дієприкметникові та дієприслівникові звороти.
Шуміли сосни, розгойдуючи бронзою своєю садки і хмари; і густа трава, напоєна досхочу, до нестями, в..снянками бр..ніла молодими. (А. Малишко.) І, захо­лонувши у дивній грації, зітхають свіжістю дівочою ака­ції, вітрами обціловані до ніг. (В. Симоненко.) Зв..деться трава, сховавши сліди у тонкі долоні. І, сонцем оббризка­на, курява осяде на синьому підвіконні. (Р. Лубківський.) Осіннім спокоєм сповиті, н..бесним кольором облиті, ще пам'ятаючи об літі, сади, занурені у себе, стоять, засуд­жені на осінь, т..пла ч..каючи і досі. (Г. Фалькович.)


КАРТКА 4
Переписати, вставляючи пропущені букви. Пояснити вжи­вання розділових знаків. Підкреслити відокремлені члени ре­чення.
Всі прожиті радощі, всі пробуті муки йдуть, мов тіні тихії, д..ржач..сь за руки. Не мовчи, коли, гордо п..шаюч..сь, велегласно бр..хня гомонить, коли, горем чужим утішаючись, заздрість, наче оса та, бр..нить.
(З творів І. Франка.)


КАРТКА 5
Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо ре­чення без їх вилучення). В останньому з речень підкреслити всі члени речення.
Згоряє свічка, світячи в пітьмі. Душа, добром пере­йнята, страждає! (Хосе Марші.) Багаття гасне, тліючи, поволі. (П. Славейков.) Світив і, світло все віддавши, я, ніби джерело, засох. (О. Туманян.) Життя і смерть ми­нає, тільки мить, згоряючи, ніколи не згорить. (Є. Чаренц.)


КАРТКА 1
Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки (по­даємо речення без їх вилучення). Визначити пряму мову й сло­ва автора.
Казав одяг: «Пошануй мене між речей, а я шанува­тиму тебе між людей». Ледар каже: «Зроблю завтра, по­спішать не варто». Казав сліпий до глухого: «Слухай, як безрукий голого обдирає». «На вербі — груші, на оси­ці — кислиці», — брехали старі баби та гарні молодиці. Казав Сенека: «Стій, свиня, далеко».
(Нар. творч.)


КАРТКА 2
Переписати, вставляючи пропущені букви і розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення).
Сусід до себе кликав кума: «Пр..ходь лиш, брате, на часок!» «Здоровенькі були! — обидві мухи загули, — от добре, що зустрілись з вами... А нуте й ви зб..райтесь з нами!» Схопившись, крикнув Голубок і пов..рнув у рід­ний свій куток. «Ой, краю мій, мій раю! Тебе я при­вітаю!» — промовив він, спускаючись у гай.
(З творів Л. Глібова.)


КАРТКА З
Переписати, і вставляючи пропущені букви і розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення).
А там настає час себе спитати: «Чи дочекався в гості щедрих жнив?» Отож працюй, щоб кожен міг сказати: «Він недарма життя своє прожив». (Д. Луценко.) «Нехай тебе Бог заступить!» — як за селом стали, сказав бать­ко... (Т. Шевченко.) Для світу тимчасових перехожих, для піднебесних грішників земних існує десять заповідей Божих. Додаймо одинадцяту до них: «Люби народ свій і свою Вітчизну!» Хіба вона не гідна десяти? (А. Бортпняк.)



Немає коментарів:

Дописати коментар